Kedy dieťa nechať o rok dlhšie v škôlke?
Takzvané vychádzanie zlých rokov, ako sa tomu hovorí, vedie mnohých rodičov k tomu, aby svoje dieťa nechávali v škôlke o rok dlhšie, ako to býva zvykom. Mnoho rodičov si svoje rozhodnutie pochvaľuje a stojí si za ním, no nájdu sa aj takí, ktorí sú radi, že tak neurobili. Čo ale v prípade, keď dieťaťu vychádzajú dobré roky, no z nejakého dôvodu nemáte pocit, že by bolo na školu dostatočne pripravené?
Mnohí psychológovia tvrdia, že hranica, kedy dieťa do školy dať a kedy nedať je veľmi tenká a mnoho ráz ani oni nevedia presne povedať, čo je lepším riešením. Zhodujú sa však na tom, že ak rodičia urobia odklad nasilu, môžu tým dieťaťu viac uškodiť, ako pomôcť. Dieťa sa v škôlke začne nudiť, cíti sa ukrivdené, pretože všetci jeho kamaráti, s kým malo tráviť prvý rok a celé školské časy, sú preč. Potom môže nastať problém aj v nástupe do školy, kedy je dieťa úplne niekde inde ako jeho spolužiaci. Môžu nastať problémy so socializáciou a dieťa môže začať stagnovať na jednom mieste. Predsa len v takom malom veku je veľa ráz aj jeden rok medzi deťmi obrovský rozdiel.
No aj o rok mladšie dieťa môže byť staršiemu dobrým priateľom, všetko záleží na individualite konkrétneho dieťaťa. V každom prípade je rada psychológa určite veľmi dôležitá.
V súčasnej dobe sa predškolskom veku u dieťaťa robia v škôlke rôzne preventívne testy, ktorých sa rodič môže držať, ale aj nemusí. Test by mal napovedať či by u dieťaťa nebol odklad vhodný. No mnohí rodičia nad testami len krútia hlavou ako nad hlúposťou. Dieťa dali do školy aj napriek výsledkom testu a nemá žiadne problémy, aj keď test hovoril niečo iné. Tvrdili, že je to preto, lebo test sa robil v januári a do septembra sa ešte dieťa môže úplne zmeniť.
Nad odkladom ale určite neuvažujte len preto, lebo si myslíte, že by sa vaše dieťa malo ešte len hrať. Pokrok je určite dôležitý, každé dieťa je hravé do určitého veku a určite sa to odbitím šiesteho roku nekončí. Doba sa zmenila, kedysi bolo najväčšou hanbou, keď dieťa nešlo do školy, pretože sa považovalo za zaostalé alebo hlúpe. No teraz rodičia nechávajú doma dieťa len preto, že príliš hravé alebo precitlivené.